Setkal se s tím snad každý, kdo pracuje v zaměstnání s počítačem. Pokud nejsou systémy a aplikace ve firmě propojené a data se nemohou mezi nimi rychle a volně přesouvat, je to problém. Neustálé přepínání mezi aplikacemi, ošoupané klávesnice CTRL, C a V, je omezující. Dvojí, někdy i trojí zadávání stejných dat do různých programů a databází pak ubírá drahý čas, který by se mohl věnovat efektivnější činnosti.

Ať už je to ruční kontrola příchozích plateb a párování s eshopem, účetním systémem, přenos dat mezi skladovým a obchodním systémem, nebo přesouvání dat o zákaznících z přijatých poptávek do systému pro realizaci zakázek.

Tyto problémy můžete řešit mnohem levněji, přesněji a především nesrovnatelně rychleji. Například investicí do integrace rozhraní API (application programming interface). Integrace API je jednoduše řečeno propojení softwarových aplikací prostřednictvím jejich aplikačních programových rozhraní (API). Jakmile jsou tyto aplikace propojeny, mohou mezi sebou bezproblémově přesouvat a sdílet data, čímž se efektivně odstraní zbytečná a zdlouhavá ruční práce s daty ve vaší firmě.

Řekněme například, že používáte Raynet jako CRM a Mailchimp pro vás mailový marketingu. Pomocí datové integrace API můžete tyto systémy propojit a umožnit tok klíčových informací mezi nimi. Aktualizoval obchodní zástupce stav potenciálního zákazníka v Raynetu? Tyto úpravy se mohou okamžitě promítnout do Mailchimp; proklikl potenciální zákazník z mailu na váš web a prošel si konkrétní stránky? Obchodníkovi se k zákazníkovi zapíše poznámka. A příště mu může nenápadně připomenout to, co si na webu procházel.

Tento příklad integrace API je jen špičkou ledovce, protože jej můžete použít na jakoukoli kombinaci aplikací ve vašem ekosystému.

Proč je integrace API důležitá?

S ohledem na tuto definici uvádíme jen 3 způsoby, jak může integrace API pozitivně ovlivnit vaše podnikání:

Šetří čas zaměstnanců

V okamžiku, kdy budete mít aplikace vzájemně propojené, zaměstnanci se již nebudou muset přepínat mezi různými systémy, nebudete jim muset zřizovat přístupy do programů, ušetříte za licence, pokud je daný program účtovaný od uživatele. Stačí vám jen nezbytný počet licencí a jedna pro API přístup. Takto jsme třeba ušetřili tisíce korun zákazníkovi, který používá účetní systém Flexi (dříve Flexibee) a prodává zboží přes eshop. Stačí mu jen dvě licence – pro účetní a majitele firmy. Veškeré faktury z eshopu se vystavují automaticky na základě objednávek zákazníků, jedním kliknutím je vystaví kterýkoli z deseti expedientů přes API. Ani jeden z nich nemá přístup do účetního systému a ani ho nepotřebuje. Fakturu vystaví vyexpedováním balíčku a účetní doklad se přenese do Flexi během sekundy a hned se sám zaúčtuje, vyskladní zboží ze skladu a provede všechny potřebné účetní operace. V případě dárkových kuponů a elektronických knih tohle vše probíhá dokonce zcela automaticky v okamžiku, kdy se připíše platba v bance nebo zákazník zaplatí platební bránou.

Díky datovým můstkům mohou marketéři věnovat více času tvorbě obsahu pro reklamní kampaň, obchodní zástupci se mohou více soustředit na prezentace a prodej, účetní z finančního oddělení mohou vymýšlet strategie pro zlepšení cashflow a personalisté mohou vést důležitější pohovory se zaměstnanci.

Zabraňuje lidským chybám

Žádný člověk není imunní vůči chybám. Pokud má jeden člověk za úkol aktualizovat hned několik aplikací, určitě se dopustí chyb, které později povedou k velkým průšvihům. Pokud třeba nesprávně spáruje platbu s objednávkou odejde zboží zákazníkovi, jenž nezaplatil, a ten, který se už na své uhrazené zboží těší, se bude cítit podveden.

Integrace rozhraní API snižuje počet manuálních úkonů, které vaši zaměstnanci provádějí, a tím snižuje pravděpodobnost, že dojde k incidentům, jako je ten výše uvedený. Lidé chyby dělají. Stroje a roboti jen když je špatně naprogramujete.

Zlepšuje zkušenosti zaměstnanců a zákazníků

Díky tomu, že zaměstnanci mohou trávit více času taktickými, promyšlenými úkoly oproti manuálním, opakujícím se úkolům, je pravděpodobnější, že je jejich práce bude bavit a budou produktivnější. Z toho těží i zákazníci, je totiž prokázáno, ze spokojenější zaměstnanci poskytují lepší služby, se kterými budou spokojenější i zákazníci.

Pomáhá vám vytěžit maximum z vašich aplikací

Jakmile vaše aplikace zahrnují další data prostřednictvím integrace API, užitečnost, kterou poskytují uživatelům, se jen zvyšuje. Zde je jen několik příkladů:

  • CRM vám může poskytnout 360stupňový pohled na potenciální zákazníky a klienty, což obchodním zástupcům a kolegům na pozicích zaměřených na zákazníky umožní inteligentnější správu klíčových vztahů.
  • Váš eshopový nebo prodejní systém může zobrazovat přesné informace o objednávkách a okamžitě generovat faktury i štítky dopravců, může v reálném čase informovat o skladových zásobách, což povede k lepšímu průtoku a objednávání zboží a materiálu na sklad aa řízení dodavatelů a nákupu.
  • Váš nástroj pro automatizaci marketingu může získat přístup k údajům o používání produktů klientů, což umožní vašim marketérům úspěšně rozvíjet příležitosti k upsellingu a cross-sellingu.

Jak vytvořit integraci API

Jakmile se rozhodnete integrovat své aplikace prostřednictvím jejich rozhraní API, další otázkou je, jak to chcete udělat. Na výběr máte několik možností, přičemž každá z nich nabízí jedinečné výhody a nevýhody:

Nativní integrace API: Když použijete předpřipravené můstky aplikace s jinou aplikací.

Kladem je, že je často dostupná za relativně nízkou cenu v rámci předplatného, a to buď z důvodu snížení ceny výroby a správy z rozsahu (můstek využívá hodně jiných firem – nejčastěji se jedná o široce rozšířené služby) anebo jeho tvorbua provoz podporuje firma nebo služba, která je takto propojena s ostatními systémy a získá tak díky propojení další zákazníky.
Nevýhodou je, když potřebujete specifické požadavky na integraci, které nativní integrace nesplňuje. Samozřejmě také může do případu vstupovat fakt, že propojené firmy platící či podporující konektory mají nějaké své obchodní priority, což jim může bránit v tom, aby svůj čas a úsilí zaměřili na vylepšování a opravu nativních integrací API.

Interní integrace API: Když váš tým vytváří propojení přes API od základu.

Dobrou zprávou je, že interně vyvíjená integrace API je obvykle na 100 % přizpůsobená potřebám vaší firmy a podnikání. Zejména pokud jsou některé případy složité na integraci a sestavení procesů. Velikou nevýhodou však je výška nákladů na vlastní vývojáře, a to dokonce i když jste sami technologická platforma. Obvykle je totiž na hlavní road mapě zejména chod kmenové aplikace a propojení jsou samotným vývojem a programátory vnímána jako jakási vedlejší kolej, ne tolik sexy a potřebná jako hlavní aplikace. A i když bude pohled IT oddělení otevřený, faktem je, že vývoj a zejména údržba každé integrace zabere značné množství času. Nemluvě o udržování datového toku, správy serverů, přes které data protékají nebo se “překládají”. Nejde o škálovatelné řešení, protože pravděpodobně máte desítky aplikací, které byste chtěli integrovat.

Integrace API třetích stran: Použijete integrační middleware platformu.

Výhodou je, že vám relativně rychle, obvykle v řádu týdnů, připraví propojení jednotlivých aplikací. Často poskytuje podporu řadě dalších konektorů, která již integrovali pro jiné zákazníky. Tím, že se na propojování a můstky specializuje, nepřipadne jim řešení “nesexy”. Měsíční platby za propojení mohou být v případě populárnějších aplikací cenově velmi přijatelné, v řádech několika stokorun měsíčně.

Vedle stávajících konektorů a těch, které vytvoří přímo pro vás, přidávají průběžně nové a nové konektory, takže tak můžete objevovat kouzlo propojení s řadou dalších aplikaci a systémů, které jste doposud pro velkou pracnost nechtěli nebo nemohli využívat.

Middleware platforma jako například česká CROSETA využívá jednotné rozhraní pro všechny integrace, které budete ve firmě používat. Můžete tak propojit z jednoho místa rozličné integrace a přenosy dat, aniž byste napsali jediný řádek kódu nebo vymýšleli složité scénáře a konektory. Komplexní automatizace vás provede napříč vašimi procesy ve firmě nebo organizaci. Poptejte nás, pomůžeme vám.