Říká se, že z nuly se startuje nejlépe. Ne vždy je to pravda. Zejména v poslední době vyhledávače jako Google a Seznam na nové weby reagují vcelku pomalu. Nejsou ochotné je hned zaindexovat (projít si stránky a jejich obsah uložit do své databáze) a už vůbec jim nedávají velké šance v zobrazování se na předních pozicích vyhledávačů. V některých případech to může trvat od několika měsíců klidně až jeden rok. Závisí to do značné míry na něčem, čemu odborníci v oblasti SEO (optimalizace pro vyhledávače) říkají “crowl budget” – tedy jakýsi pomyslný rozpočet, který je v případně webů Google ochoten investovat do jejich procházení. Crowl budget je docela detailně rozepsán zde.

Jedním ze způsobů, jak tento proces urychlit a zvýšit apetit vyhledávače po vašem webu, je linkbuilding – tedy získávání zpětných odkazů z jiných webů. Nebudeme se detailně rozepisovat o tom, co linkbuilding znamená, na toto téma se můžete dočíst detailně zde. Ve zkratce snad jen, že linkbuilding vychází ze samé podstaty celosvětové sítě Internet. Abyste se o webu dozvěděli, musí na něj vést odněkud odkaz. Získáváním těchto odkazů se zaobírají právě specialisté na linkbuilding. Způsobů linkbuildingu jsou desítky.

My se v dnešní případové studii zaměříme na tvrdá data. Co linkbuilding reálně přinese, kolik to stojí a jaké nástroje na to použít.

Zahájení spolupráce

Klient s novým eshopem specializujícím se na prodej materiálu na terasy se do Mediatoringu ozval na základě referencí a tak trochu s obavami. Své SEO a linbuilding svěřil agentuře, která pro něj zajistila několik desítek odkazů ze svých webových stránek. Pozice se však nikterak nehýbali a přístupy z vyhledávačů byly prakticky nulové. Problém byl jasný – jednalo se o odkazy z tzv. PBN – private blog network. PBN je síť webů s generickými články, obvykle je právě provozují různé SEO agentury či jednotlivci a jejich účel je jediný – prodávat na nich odkazy. Majitelé se o weby fakticky nestarají a na těchto blozích najdete výhradně odkazy s placenými články. Na takové weby nikdo jiný neodkazuje, uživatelé si je nesdílí na sociálních sítích, vyhledávače je ve většině případů zcela ignorují. Články samy o sobě často nemají ani valnou informační hodnotu. Ani není třeba, nikdo je nečte a jedinou motivací majitele je prodat prostor nezkušeným inzerentům, kteří hledají levné zpětné odkazy. Obvykle tyto weby vznikají na expirovaných doménách, jejich název tak vlastně vůbec nesouvisí s tématy, které se zde prezentují. Najdete tak vedle sebe článek o nerezových vrtácích, dovolené na Madeiře či článek o kočárcích. Web neobsahuje často ani kontakt na provozovatele, odkaz na stránku s členy redakce nebo podmínky použití soukromých údajů. Jeden by si řekl, proč vlastně takový web existuje…

Příklad takového nic neříkajícího článku s nesmyslným textem, jehož jediným cílem je prodat odkaz nezkušenému inzerentovi.

Na začátku spolupráce jsme si nejprve stanovili cíle, rozpočty a termíny. Shodli jsme se, že leden je pro eshop, který cílí na stavební práce svépomocí, nejlepší čas, když začít linkbuilding. Ze zkušenosti víme, že výsledky se dostavují se zpožděním obvykle několika měsíců. Pokud bude chtít začít eshop prodávat na začátku sezóny, která začíná v prvních jarních měsících, je právě teď ten správný okamžik.

Přečtete si také

Rozpočet

Na koupi odkazů si zákazník podle našeho doporučení vyčlenil měsíčně částku mezi 15 až 20 tisíci korunami. Počítali jsme s tím, že zpočátku bude investice vyšší, postupem času se bude snižovat, podle toho, jak intenzivně budeme potřebovat “tlačit” jednotlivá slovní spojení. V reálu se útrata za nákup článků v systému Placla, který jsme pro jeho jednoduchost a efektivitu využili, odvíjela měsíc od měsíce následovně:

MěsícPočet článkůCena za články
leden4742118 Kč
únor2619973 Kč
březen3517523 Kč
duben115336 Kč
květen2321165 Kč


Celkem bylo tedy za 5 měsíců do nákupu 142 placených článků s odkazy na Placla investováno 106 115 Kč. Část nákupu, cca 20 článků jsme zakoupili mimo tento systém, a to napřímo od provozovatele několika tematických webů, několik jsme umístili přímo na weby, které provozuje Mediatoring. Celkově jsme do nástroje Collabim, který využíváme mj. na zaznamenávání, kontrolu odkazů a sledování pozicích ve vyhledávači, zaevidovali za prvních pět měsíců něco kolem pěti set zpětných odkazů.

Výsledky

Jaká byla návratnost a výsledky? Obrázek někdy vydá za tisíc slov. Nechme tedy mluvit obrázky (a data).

Jak ukazuje screenshot z vyhledávací konzole Google, na počátku ledna byla návštěvnost z tohoto vyhledávače téměř nulová. Přestože jsme začali získávat odkazy již někdy v posledním lednovém týdnu, více se to začalo projevovat až s odstupem zhruba měsíce. Dnes, po necelém půl roce je počet zobrazení webu někde mezi 600 až 800 denně.

Zvýšený zájem o web projevující se ve zvýšené indexaci je jedna stránka, druhou je pak, kolik klíčových slov se objevuje na dobře viditelných pozicích na Seznamu a Google. To je pěkně vidět v evidenci Collabimu.

Pro vysvětlení – čím více zelené, tím na vyšších pozicích se nacházejí sledované výrazy.


Zvýšení prezence ve vyhledávačích a viditelnosti webu na vyhledávaná spojení s sebou samozřejmě nese i zvýšení návštěvnosti. Tento screenshot z Google Analytics nárůst návštěvnosti z organické návštěvnosti dokazuje. Je jasně patrný a jeho růst je viditelný. Co ovšem klienta nejvíc potěšilo, to byly tržby z tohoto kanálu. Investovaných celkem něco přes 100 tisíc přineslo přes 880 tisíc na tržbách. Klient byl spokojený a od léta začínáme linkbuilding pro jeho další eshop.